Al llarg de quatre sessions, ideades pel Museu Tàpies amb el suport especial d’Annouchka de Andrade, la filla de la cineasta, es partirà de la poètica visual de la creadora per retratar una societat futura sorgida de l’anticolonialisme i el panafricanisme.
Sarah Maldoror (Condòm, França, 1929 – Fontenay-lès-Bris, França, 2020) és considerada la primera dona negra que va fer un llargmetratge a l’Àfrica i representa una figura clau dintre del cinema mundial i revolucionari, marcadament antiracista i sense complexos. Al llarg de diverses dècades, la seva obra prolífica inclou més de quaranta pel·lícules que combinen el cinema de ficció i el documental en un sentit ampli del terme. El conjunt és una forma de poesia dedicada a traduir el moviment cultural, social i polític de la negritud en imatges i sons.
El seminari, que comptarà amb la participació i la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i de l’Institut Francès de Barcelona, convidarà crítics de cinema, activistes i sociòlegs, i contribuirà a teixir un diàleg fructífer a l’entorn de conceptes com el colonialisme, la justícia social i la migració, però abordarà, també, termes més amplis vinculats a la possessió, el bagatge, l’herència o la identitat.
Les pel·lícules que es projectaran en aquest cicle són: Monangambé, Ana Mercedes Hoyos, la trilogia del Carnaval (Carnaval dans le Sahel, Fogo, îl de feu, Carnival en Guinée-Bissau), Aimé Césaire, le masque des mots i Sambizanga.
Sarah Maldoror (Condòm, França, 1929 – Fontenay-lès-Bris, França, 2020) és considerada la primera dona negra que va fer un llargmetratge a l’Àfrica i representa una figura clau dintre del cinema mundial i revolucionari, marcadament antiracista i sense complexos. Al llarg de diverses dècades, la seva obra prolífica inclou més de quaranta pel·lícules que combinen el cinema de ficció i el documental en un sentit ampli del terme. El conjunt és una forma de poesia dedicada a traduir el moviment cultural, social i polític de la negritud en imatges i sons.
El seminari, que comptarà amb la participació i la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i de l’Institut Francès de Barcelona, convidarà crítics de cinema, activistes i sociòlegs, i contribuirà a teixir un diàleg fructífer a l’entorn de conceptes com el colonialisme, la justícia social i la migració, però abordarà, també, termes més amplis vinculats a la possessió, el bagatge, l’herència o la identitat.
Les pel·lícules que es projectaran en aquest cicle són: Monangambé, Ana Mercedes Hoyos, la trilogia del Carnaval (Carnaval dans le Sahel, Fogo, îl de feu, Carnival en Guinée-Bissau), Aimé Césaire, le masque des mots i Sambizanga.
Del 25 de setembre al 2 d'octubre del 2024, a les 18h.
Museu Tàpies + Filmoteca + Institut Francès de Barcelona
· Filmoteca de Catalunya (Entrades 4 euros: Sessió 25-9-2024 i sessió 27-9-2024)
· Institut Francès de Barcelona (1-10-2024) Gratis
· Museu Tàpies (2-10-2024) Gratis